9. januar 2009

Spil World of Warcraft med Hollywood grafik...

- AMD har taget Cloud-teknologien til nye højder med superservere, der renderer Hollywood-lignende grafik til almindelige computere eller mobiltelefoner.

Fremtidens spillecomputer kan meget vel blive en næsten tom skal, der viser Hollywood-grafik i realtime. AMD og firmaet OTOY er klar med en Cloud-teknologi, de kalder Fusion Render Cloud. Det fungerer på samme måde som andet Cloud-teknologi, hvor den tunge processorkrævende del bliver klaret af fjerntliggende servere, mens resultatet bliver vist på ens egen computer.

Forskellen denne gang er, at serverne afvikler svimlende avanceret grafik fra en mængde af maskiner med AMDs Phenom II processorer, AMD Series 790 chipsæt, og ATI Radeon HD 4870 grafikkort. Der vil være over 1000 GPU (Graphics Processeing Units), som vil levere over en petaflop regnekraft.

Hæren af computere driver OTOYs software, der dels skaber grafik på niveau med Hollywood-effekter og linker alle klient-computerne til serverparken. På den måde er det slut med store maskiner som Playstation 3, Xbox 360 og Alienware pc'ere ude i hjemmene. I stedet kan man nøjes med en modtager, en skærm og en mus eller gamepad.

AMD og OTOY nævner selv livagtig rendering af virtuelle verdener som World of Warcraft som en oplagt mulighed med teknikken.

Indtil videre er begrænsningen på den internethastighed spillerne har til rådighed. Det er meget information, der skal frem og tilbage til serveren. OTOY kan i princippet sende 220 frames pr. sekund, hvilket er mere end de fleste skærme og det menneskelige øje er i stand til at opfatte.

Sammen med AMD har OTOY udviklet komprimeringsalgoritmer, der får grafikken så hurtigt gennem en bredbåndsforbindelse at "lag" er nede på 12 millisekunder tæt på serverne og op mod 100 millisekunder på den anden side af kloden.

AMD og OTOY ser det som en reel forretningsmulighed og opfordrer filmselskaber, teleselskaber, spilfirmaer og konsolfirmaerne til at investere i teknologien.

AMD forventer at være klar med prototypen senere på året.


Jannick R. Chr. - http://snapshots.mono.net

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP