3. oktober 2008

Vi byder for højt på internet-auktioner

-En undersøgelse hævder, at der ofte bliver budt for højt på internetauktioner, fordi vi er bange for at tabe auktionen.

Undersøgelsen peger på at Ebay tilsyneladende scorer kassen på vores frygt for at tabe de auktioner vi byder på. Dog er dette ikke kun forbeholdt Ebay, undersøgelsen peger på at det gælder alle online auktioner, så som QXL...

Altså, vi byder mere, for at vinde... og fordi vi ikke "gider" at vente på andre objekter af samme slags... kort sagt, vi er for utålmodige når det gælder auktioner og vores opfattelse af objektets værdi "forskubber" sig over udsigten til at kunne tabe auktionen.

Det er da noget som er til at forstå... og jeg skal gerne være den første til at indrømme at det nok også passer på mig! Men her kommer så den sjove ting ved undersøgelsen... den blev "vurderet" ud fra 2 spil!?!?

Et spil hvor deltagerne kunne vinde penge, men i auktionsspillet vandt man kun, hvis man overbød den anden part. Forskerne fandt, at personer, der tabte en auktion, udviste aktivitet i den del af hjernen, der håndterer følelsen af straf og belønning.

Ansatte ved det økonomiske institut overtog herefter undersøgelserne ved at oprette nye spil. En gruppe fik at vide, at hvis de vandt deres auktion, ville de modtage 15 dollars. En anden gruppe fik at vide, de allerede havde kvalificeret sig til en 15 dollar belønning, men de ville miste den, hvis de ikke vandt deres auktion. Denne gruppe bød konsekvent højere på deres auktion end den første gruppe, på trods af at gevinsten var den samme. Den eneste forskel var, at den anden gruppe havde udsigt til at tabe.

Men det er en velkendt sag, at prisen på Ebay-auktioner også stiger til vejrs på grund af "falske" bud fra ejermændene. Men det tog undersøgelsen dog ikke højde for.


Så der er her mulighed for at tage ved lære af undersøgelsen... hvis man kan skubbe følelser, angst og spænding til side... og bevare et køligt overblik og væbne os med tålmodighed... kan vi undgå at blive taget ved næsen alt for meget, når vi byder på online auktioner... For min del, kan jeg kun sige, at det er noget jeg vil huske på... men jeg er ikke helt sikker på at jeg vil være i stand til at overholde det, da det trods alt er menneskets, og min, natur at vinde! Også "selvom" det "kun" gælder en online auktion - som næppe er livsnødvendigt, men kun en ting der i høj grad profiterer på vores konkurrence gen...


Jannick - http://snapshots.mono.net

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP